Netiquette

Izvor: Wikidesk

Inačica od 19:45, 29. veljače 2008. koju je unio/unijela Helpadmin (Razgovor | doprinosi)
Skoči na: orijentacija, traži

Pravila ponašanja na Internetu

Internet nije samo mreža računala, nego i velika neformalna zajednica s vlastitim kodeksom ponašanja. Pravila ponašanja na Internetu slična su onima u svakodnevnom životu pa su i na Internetu razni oblici agresivnog i uvredljivog ponašanja te povrede privatnosti neprihvatljivi.


Međutim, postoje i pravila specifična samo za Internet:

  • poruke pisane isključivo velikim slovima smatraju vikanjem
  • emoticon - izraz za kombinaciju znakova koja izražava raspoloženje i pomaže da poruka bude ispravno protumačena: :-) označava smijeh ili vedro raspoloženje, a :-( označava žalosno raspoloženje. Postoje i druge kombinacije, ali se ne koriste toliko često.


Pravila ponašanja na Internetu mogu se podijeliti u dvije grupe:

  • pravila ponašanja u privatnoj komunikaciji osobe s osobom (odnose se prije svega na e-mail)
  • pravila ponašanja u komunikaciji unutar grupe ljudi (odnose se na komunikacijske usluge kao što su news grupe, distribucijske liste, forumi i IRC).


Kodeks ponašanja opisan ovdje jest općevažeći, a pojedine organizacije ili zajednice mogu imati i neka specifična pravila. Nepoštivanje kodeksa često rezultira gubitkom prava pristupa Internetu, a neki su oblici kršenja pravila i protuzakoniti.


Ova su pravila nastala na temelju javno dostupnog dokumenta, RFC1855, kojeg je moguće pronaći na adresi http://www.stanton.dtcc.edu/stanton/cs/rfc1855.html.


Pravila ponašanja u komunikaciji pojedinaca

Komunikacijom putem Interneta se koristi velik broj ljudi, često na neodgovarajući način, zbog nepoznavanja osnovnih pravila. Stoga i kultura komuniciranja putem Interneta zahtijeva učenje.


Autorska prava

Prilikom slanja kopija i reprodukcija dokumenata, tekstova, slika i sl. potrebno je paziti na autorska prava vlasnika dokumenta. Kršenje autorskih prava nije samo odraz lošeg ponašanja nego je i protuzakonito. Npr. nezakonito je slanje komercijalnog softvera ili stručnih tekstova koji nisu javno dostupni.


Neželjeni sadržaji, lančana pisma, komercijalni lanci i oglašavanje

Nije poželjno slati poruke za koje niste sigurni da ih primatelj želi primiti i pročitati. Lančana pisma i ponude komercijalnih lanaca ne bi smjeli slati e-mailom. Slanje oglasa u svrhu stjecanja zarade nije dopušteno, a odnedavno je, u nekim zemljama, pod određenim uvjetima i kažnjivo.


Veličina poruke i privitci

Poželjno je izbjegavati slanje preduge poruke. Primatelj je često revoltiran zbog dugog učitavanja velikih poruka.

Ako sadržaj nije samo tekst, nego i drugi dokumenti, npr. slike, tada ti dijelovi poruke trebaju biti uključeni kao MIME privitci (attachment). MIME je kratica za Multimedia Internet Messaging Extensions. Nije preporučljivo uključivati dokumente za čije je pregledavanje potreban neki poseban, pogotovo komercijalni program, osim ako niste sigurni da primatelj raspolaže tim programom. Pretpostavlja se da primatelj može pregledavati:

  • HTML dokumente
  • GIF i JPEG formate slika
  • PDF dokumente

Za pregledavanje nekih drugih dokumenata potrebno je nabaviti programe čija cijena nije zanemariva.


Poznavanje rada s e-mail programom

Nedovoljno poznavanje programa za čitanje i slanje e-maila može dovesti do nehotičnih pogrešaka. Korištenje e-mail programa, stoga, zahtijeva učenje, isto kao i bilo kojeg drugog programa.


Formatiranje poruka

Primatelji poruka koriste vrlo različite programe za čitanje e-maila, koji na različite načine razlamaju tekst. Širina linije teksta ne bi trebala prelaziti 72 slova u retku. E-mail programi obično se mogu konfigurirati tako da automatski formatiraju poruku na taj način.

Neki e-mail programi omogućuju podebljavanje ili podvlačenje teksta, ali ne postoji nikakvo jamstvo da će primatelj poruke tekst vidjeti na isti način. Posebno se to odnosi na slanje tekstualnih poruka u HTML formatu. HTML dijelovi trebaju se slati kao privitci. Neki primatelji koriste programe koji ne mogu prikazati HTML, npr. "Pine", dok drugi ni ne žele primati takve poruke. Kad god je to moguće, sadržaj poruke ograničite na običan tekst.

Izbjegavajte sastavljanje poruka čija razumljivost ovisi o tome što su pojedini dijelovi teksta jedan ispod drugog, npr. tablice. Problem nastaje kada autor i primatelj poruke koriste različite vrste slova. Kod proporcionalnih tipova slova neka su šira od drugih dok su kod neproporcionalnih sva iste širine.

Ova su pravila nastala na temelju javno dostupnog dokumenta, RFC1855, kojeg je moguće pronaći na adresi http://www.stanton.dtcc.edu/stanton/cs/rfc1855.html.

Osobni alati